Ό,τι και αν πουλάτε, μια από τις μεγαλύτερες επιχειρηματικές σας ανησυχίες παραμένει η εύρεση και προσέλκυση νέων πελατών. Ένας τεράστιος αριθμός δυνητικών πελατών για την επιχείρησή σας μπορεί κάλλιστα να βρίσκεται στο εξωτερικό και να περιμένει να αγοράσει το προϊόν σας. Τη στιγμή που θα ξεκινήσετε να σκέφτεστε παγκόσμια, θα είστε σε θέση πλέον να αξιοποιήσετε τις προοπτικές της ηλεκτρονικής σας επιχείρησης σε διεθνή κλίμακα.
Η βιομηχανία του e-commerce αναπτύσσεται διαρκώς στις περισσότερες χώρες. Το eMarketer εκτιμά ότι το 2016 υπήρχαν περισσότεροι από 1,6 δισεκατομμύρια αγοραστές παγκοσμίως, οι οποίοι ξόδεψαν συνολικά σχεδόν 2 τρισεκατομμύρια δολάρια[1]. Επιπλέον, το 33% του συνόλου των διαδικτυακών αγοραστών πραγματοποίησε αγορές από το εξωτερικό το 2016[2]. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης, σύμφωνα με το eMarketer, το γεγονός ότι οι πωλήσεις λιανικής του ηλεκτρονικού εμπορίου εκτιμάται ότι θα φτάσουν διεθνώς τα 27 τρισεκατομμύρια το 2020.
Προτού ανοίξετε, λοιπόν, τις πόρτες σας στον κόσμο, χρειάζεται να θέσετε σε εφαρμογή μια συγκεκριμένη στρατηγική. Επικεντρωθήκαμε σε πέντε τομείς αποφασιστικής σημασίας που θα σας προτείναμε να λάβετε υπόψη σας κατά το σχεδιασμό της ανάπτυξης της επιχείρησής σας στο εξωτερικό.
- Εντοπίστε τις αγορές όπου στοχεύετε – Το πρώτο βήμα είναι να μάθετε ποιοι είναι οι διεθνείς σας πελάτες, τι αγοράζουν και πως ψωνίζουν. Ξεκινήστε ερευνώντας τη δική σας βάση δεδομένων, προκειμένου να δείτε από ποιες χώρες προέρχονται οι πελάτες που αγοράζουν ήδη τα προϊόντα σας. Εξετάστε τις κορυφαίες χώρες όπου σημειώνεται μεγάλη ζήτηση για το προϊόν και την εξειδίκευσή σας και προσπαθήστε να επεκταθείτε στις αγορές αυτές, ακόμα και για να κάνετε δοκιμαστική μόνο πώληση συγκεκριμένων προϊόντων. Ο Konrad Selerski, Country Operating Officer της DaWanda, της διαδικτυακής αγοράς που προσφέρει χειροποίητα είδη, αναφέρει: «Στην πλατφόρμα μας, οι πιο ενδιαφέρουσες αγορές για τους Έλληνες εμπόρους είναι η Γερμανία, η Γαλλία, η Αυστρία, η Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Ελβετία και η Ολλανδία. Όσον αφορά τα προϊόντα, οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες είναι οι προμήθειες DIY, τα είδη ένδυσης, και τα παιδικά αξεσουάρ. Όπως διαπιστώνουμε στην DaWanda, οι έμποροι από την Ανατολική Ευρώπη έχουν ήδη ενεργή επαφή με πελάτες του εξωτερικού, ενώ το διασυνοριακό εμπόριο παρέχει ευκαιρίες για υψηλές πωλήσεις και φοβερές προοπτικές για επιχειρηματική ανάπτυξη. Για τον λόγο αυτόν, αλλάζουμε επίσης την προμήθεια για τους εμπόρους που προβαίνουν σε πωλήσεις μέσω της DaWanda με χρήση της PayPal. Τώρα η DaWanda θα καλύπτει η ίδια τις χρεώσεις της PayPal, ενσωματώνοντάς τες στη δική μας standard προμήθεια της τάξης του 10,5%. Στην ουσία, η χρήση της PayPal δεν θα ενέχει καμία επιπλέον χρέωση, εκτός του πάγιου κόστους (~0,32 ευρώ), το οποίο εφαρμόζεται σε όλους τους τρόπους πληρωμής στην πλατφόρμα μας».
Σύντομο tip: Για παράδειγμα, οι διαδικτυακοί αγοραστές από τις μικρότερες χώρες είναι πολύ πιο πιθανό να πραγματοποιήσουν διεθνείς αγορές, και θα ξοδέψουν πιο εύκολα χρήματα σε μεγάλες διεθνείς αγορές. Το 38% των διαδικτυακών αγοραστών δηλώνει πως κάνει αγορές εκτός συνόρων, διότι έτσι μπορεί να βρει δυσεύρετα σε τοπικό επίπεδο είδη. Το 76% των διαδικτυακών αγοραστών εκτός συνόρων αναφέρει επίσης τις καλύτερες τιμές ως βασική αφορμή για διεθνές shopping[3].
- Εξετάστε πως επιθυμούν να πληρώνουν οι πελάτες – και στη συνέχεια, ξεκινήσετε να σκέφτεστε το πως θα πληρωθείτε εσείς. Αυτό είναι ένα κρίσιμο βήμα, καθώς κατά τη διαδικασία του checkout οι διεθνείς αγοραστές τείνουν να εγκαταλείπουν το καλάθι αγορών. Είναι εξίσου σημαντικό να διεξάγετε μια έρευνα σχετικά με τις προτιμώμενες μεθόδους πληρωμής των τοπικών αγοραστών. Οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούν να πληρώνουν στο τοπικό νόμισμα. Εάν δεν έχετε τη δυνατότητα να παρέχετε αυτή την επιλογή για κάθε χώρα, σιγουρευτείτε ότι διαθέτετε μετατροπέα νομίσματος, ούτως ώστε οι πελάτες να μπορούν να δουν τι ποσό ακριβώς καλούνται να πληρώσουν. Σημασία έχει, επίσης, να αναζητήσετε έναν πάροχο υπηρεσιών πληρωμής με ισχυρή παγκόσμια κάλυψη και αξιόπιστη φήμη. Η PayPal, για παράδειγμα, συγκαταλέγεται σταθερά ανάμεσα στις κορυφαίες μεθόδους πληρωμής για διεθνείς διαδικτυακές αγορές – λόγω της ασφάλειας, των παρεχόμενων υπηρεσιών προστασίας καταναλωτή και εμπόρου, καθώς και της ευκολίας της χρήσης της σε μεγάλο εύρος συσκευών και νομισμάτων[4].
Σύντομο tip: Το 38% των διαδικτυακών καταναλωτών δηλώνει ότι ο ασφαλής τρόπος πληρωμής αποτελεί δυνητική κινητήρια δύναμη για τις διασυνοριακές αγορές[5]. Οι πελάτες θέλουν να είναι σίγουροι πως εάν τυχόν κάτι πάει στραβά, θα παραμείνουν καλυμμένοι και σε αυτό το σημείο μια έγκριτη, διεθνώς γνωστή και ασφαλής μέθοδος πληρωμών μπορεί να αυξήσει την εμπιστοσύνη του αγοραστή.
- Ερευνήστε τους τοπικούς νόμους, δασμούς και φόρους – μόλις αποφασίσετε που ακριβώς είστε έτοιμοι να διεξάγετε διεθνείς πωλήσεις, αφιερώστε χρόνο για να διερευνήσετε τους ειδικούς κανόνες και κανονισμούς που αφορούν τη χώρα της επιλογής σας. Οι δασμοί και οι φόροι που θα κληθεί να πληρώσει ο πελάτης σας διαφέρουν από χώρα σε χώρα και ανάλογα με το ίδιο το προϊόν. Βεβαιωθείτε ότι κατανοείτε τους κανόνες που διέπουν την αγοραπωλησία των προϊόντων σας, προκειμένου να είστε έτοιμοι να ενημερώσετε εξαρχής τους πελάτες σας για όλα τα έξοδα που ενδέχεται να επωμιστούν. Οι αποστολές σας θα πρέπει να περάσουν από το τελωνείο, την υπηρεσία που ελέγχει και ρυθμίζει τα εμπορεύματα που διακινούνται και εισέρχονται σε μια χώρα ή περιοχή, οπότε κάθε δέμα πρέπει να συνοδεύεται και να φέρει επικολλημένη στο εξωτερικό του μια τελωνειακή δήλωση. Υπάρχουν μεταφορικές εταιρείες που αναλαμβάνουν απευθείας την τυπική αυτή διαδικασία – ερευνήστε, λοιπόν, εάν παρέχει και η δική σας εταιρεία την υπηρεσία αυτή.
Σύντομο tip: Εάν πρόκειται να κάνετε πωλήσεις εκτός ΕΕ, οφείλετε να λάβετε υπόψη σας τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου (FTAs), οι οποίες μειώνουν ή και απαλείφουν δασμούς για συγκεκριμένα προϊόντα. Η διαδικασία αξιοποίησης των συμφωνιών αυτών ενέχει πιθανώς για εσάς μεγαλύτερο φόρτο εργασίας σε επίπεδο καταχώρησης εγγραφών και απογραφής, τελικά όμως θα αξίζει τον κόπο, αφού θα εξοικονομήσετε χρήματα.
- Εδραιώστε τις υπηρεσίες υποστήριξης και αποστολής – οι άριστες πρακτικές που εφαρμόζετε ήδη στη μεταφορά των προϊόντων είναι ακόμα μεγαλύτερης σημασίας όταν κάνετε πωλήσεις στο εξωτερικό. Καλό είναι να ορίσετε ξεκάθαρα χρονοδιαγράμματα αποστολής και παραλαβής. Δώστε σαφείς προβλέψεις παράδοσης, βασισμένες στις προδιαγραφές κάθε χώρας και καταγράψτε τα κόστη μεταφορικών σε εμφανές σημείο. Ευθυγραμμιστείτε με μια αποστολή που πιθανώς να περιλαμβάνει και πολιτική επιστροφών. Μόλις καταλήξετε στους τρόπους μεταφοράς και την πολιτική επιστροφών, βεβαιωθείτε ότι έχετε υπολογίσει και τα δικά σας εταιρικά κόστη. Αυτός ο υπολογιστής εξόδων μεταφοράς μπορεί να σας βοηθήσει να ορίσετε πόσο κοστίζει η αποστολή δεμάτων σε διαφορετικές χώρες.
Σύντομο tip: Το 37% των διαδικτυακών καταναλωτών δηλώνει ότι η δωρεάν αποστολή δύναται να αποτελέσει κινητήρια δύναμη για τις διασυνοριακές αγορές[6].
- Οργανώστε σωστά την είσοδό σας στην αγορά – όταν πουλάτε προϊόντα online, διαθέτετε αρκετές επιλογές για την είσοδό σας στην διεθνή αγορά. Μπορείτε αρχικά να ξεκινήσετε μέσω ενός υφιστάμενου εμπορικού διαδικτυακού τόπου. Καθιερωμένες και αναγνωρισμένες παγκοσμίως ιστοσελίδες όπως το eBay μπορούν συχνά να σας προσφέρουν ένα καλύτερο εύρος δραστηριότητας με χαμηλότερα μάλιστα κόστη. Σας επιτρέπουν να ελέγξετε την ζήτηση για τα προϊόντα σας, προτού δεσμευτείτε στη διάθεση ενός μεγάλου χρηματικού ποσού για τον λειτουργικό επανασχεδιασμό της δικής σας ιστοσελίδας. Μία ελαφρώς πιο ‘προχωρημένη’ επιλογή είναι η βελτιστοποίηση του υπάρχοντος ηλεκτρονικού καταστήματος για την κάλυψη των αναγκών από διεθνείς αγοραστές. Μπορείτε να ξεκινήσετε τονίζοντας απλώς την δυνατότητα διεκπεραίωσης παραγγελιών από το εξωτερικό, αναφέροντας τις χώρες όπου δύναται να γίνει αποστολή, καθώς και τα αντίστοιχα μεταφορικά κόστη. Η πλέον ‘ενισχυμένη’ επιλογή είναι να κατασκευάσετε μια ιστοσελίδα ειδικά σχεδιασμένη ώστε να προσελκύσει συγκεκριμένους πελάτες από ξένες χώρες. Τα προϊόντα και οι στρατηγικές που έχουν απήχηση στην Ελλάδα δεν λειτουργούν απαραίτητα και στις συνθήκες άλλων χωρών, επομένως μια στοχευμένη ιστοσελίδα σας παρέχει πλήρη ευελιξία για να δοκιμάσετε την καλύτερη δυνατή παρουσίαση των ειδών προς πώληση. Αποτελεί επίσης μια ευκαιρία να βελτιστοποιήσετε την παρουσία σας στην πιο δημοφιλή μηχανή αναζήτησης της χώρας, στην οποία κάνετε πωλήσεις.
Σύντομο tip: Όταν είστε έτοιμοι, μπορείτε επίσης να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα PayPal PassPort για εργαλεία και βοηθήματα, καθώς και για έξτρα συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να ξεκινήσετε επίσημα.
Το διασυνοριακό εμπόριο διαθέτει την προοπτική να κάνει γνωστή την επιχείρησή σας σε νέες χώρες και κυρίως σε νέους πελάτες. Εάν ακολουθήσετε τον δρόμο αυτόν, μην ξεχάσετε να δοκιμάσετε οι ίδιοι την αγοραστική εμπειρία της ιστοσελίδας σας, για να βεβαιωθείτε ότι απαραίτητα στοιχεία, όπως η μετάφραση κειμένων, η μετατροπή νομισμάτων και ο υπολογισμός των μεταφορικών λειτουργούν σωστά και το γεγονός αυτό θα συνδράμει δίχως άλλο στην επίτευξη εξαιρετικών αποτελεσμάτων της επιχείρησής σας.
[1] https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview
[2] European Ecommerce Europe 2017 https://www.ecommercewiki.org/Reports_Ecommerce_Foundation
[3] Ipsos PayPal Insight 2016
[4] Ipsos study conducted on behalf of PayPal, November 2014. Study was conducted across 22 markets and included approximately 17,600 global consumers.
[5] Ipsos PayPal Insight 2016
[6] Ipsos PayPal Insight 2016